Pár hete kereste meg szerkesztőségünket Fricska Zsolt kiskunfélegyházi lakos, aki a Tanyasori úton él. Elmondása szerint évek óta probléma, hogy a városban és környékén működő egyes cégek nehézpótkocsis vagy nyergesvontatós teherautói, kamionjai megszegve az 5 tonnás súlykorlátozást, a Tanyasori út - Kőrösi utca - dr. Holló Lajos úton rövidítik le az útvonalukat. Elmondása szerint ez a helyzet mindennapos és hajnal 4 órától az esti órákig eltart.
Beküldött fotó: épp a Tanyasori útról kanyarodik be a kamion az 5 t korlátozás alá eső Kőrösi utcára
Túl azon, hogy a zajterhelés nagy, a 2000-es évek elején megépült és kiaszfaltozott Kőrösi utcát - ami a Petőfi lakótelepet köti össze a Bankfalui városrésszel és fontos közlekedési útvonala az ott élőknek - gyakorlatilag tönkretették ezek a nehéz járművek. Az út szemmel láthatóan útalapostól több helyen megsüllyedt, az aszfalt szétrepedezett. Fricska Zsolt elég elszánt, többször felkereste már a Rendőrséget, a szerinte érintett cégeket, a körzet képviselőjét, de több esetben magukat a tilosban járó kamionok sofőrjeit is. A probléma úgy tűnik, nem akar megszűnni, ezért szerkesztőségünkhöz fordult, hiszen néhány éve ugyanezen probléma miatt ( akkor egy sütőipari nagyvállalkozás kamionjai jártak tilosban) már felhívtuk erre az illetékesek figyelmét.
A Kőrösi utca mindkét végénél (a dr. Holló Lajos utcai lámpáknál és a Kiskun utca felől is) ott az 5 t korlátozó tábla
Mi is ez az útvonal engedély?
Fricska Zsolt azt mondja, a sofőrök valamilyen engedélyre hivatkoznak, ami szerintük ezt lehetővé teszi. Szerkesztőségünk emailben és telefonon is megkereste az Önkormányzat Városüzemeltetési osztályát, mert a jegyzőtől úgy értesültünk, hogyha adnak ki engedélyt egyszeri vagy célforgalmas úthasználatra, akkor arról ott tudnak többet mondani. Juhász László osztályvezetőtől arról érdeklődtünk, hogy valóban adtak-e ki célforgalom céljából olyan engedélyt ami nem egyszeri alkalomra szól.
Juhász László - a Városüzemeltetési Osztály osztályvezetőjének válasza - 2022.09.27-én érkezett meg szerkesztőségünkhöz:
" A Kőrösi út forgalma, a tehergépjárművek áthaladásának csökkentése régóta szándéka Hivatalunknak.
A problémát elsősorban az okozza, hogy míg a várost az 5. sz főút északi (kecskeméti) ágától elkerülő út veszi körül egészen a Csongrádi útig, úgy az Alpári út és az 5. sz. út között nincs elkerülésre lehetőség. Legalább 3 féle változatban készültek már tervek erre az útszakaszra is, azonban országos közút lévén Önkormányzatunknak nincs közvetlen ráhatása a megépítésre, így ez egyelőre várat magára. A Tiszaalpár felől Kecskemét irányába igyekvők számára úgy tűnik, vállalható kockázat az, hogy néhány száz métert tilosban közlekedjenek, mintsem az Alpári út- Liget u.- Csongrádi út- 451 elkerülő szakasza- 542-es út TESCO körforgalomtól a rádióadó torony érintésével a nyugati elkerülőn jussanak el az 5. sz. útig. Ez a térképen mérve az OIL benzinkútig 4,3 illetve 16,3 km, amelynek megtakarítása érdekében, hosszabb távon, a ritkábban előforduló büntetés sem visszatartó.
A közutak forgalmi rendjét a közút kezelője határozza meg, az ágazati jogszabályokban rögzített keretek között. Az Alpári út és a Tanyasori út (egyebek között) állami, a Kőrösi út önkormányzati kezelésű, így a forgalmi rendet itt határozhatjuk meg. A Kőrösi út mindkét végén „5 tonnás megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel behajtani tilos”, alatta kiegészítő táblákon: „Kivéve áruszállítás”. A jelzéseket a Rendőrkapitányság szakembereivel egyeztetett tartalommal helyeztük ki, amelynek lényege, hogy hatósági ellenőrzéskor egyértelműen elbírálható legyen a szabálysértés ténye. Ez a rendőri intézkedések során megfelelően működik. Az utóbbi években több alkalommal kértük a rendőrhatóságot, hogy ellenőrzéseikkel tudatosítsák a tilalmat, akik ezt kérésünknek megfelelően megtették.
A behajtási engedélyekről: országosan örvendetesen megnőtt az építési kedv, részben az erre fordítható támogatásoknak köszönhetően, és vele ugrásszerűen emelkedett az építőipar foglalkoztatottsága is. Az építés az építőanyagok szállításával együtt jár, így városunk területén is megnövekedett a Tüzép telepek forgalma, illetve az onnan irányuló szállítások. Az építőanyagok kiszállítása a városban folyó építkezésekhez nem tartozik azon nem kívánatos, pusztán a városunk útjait terhelő átmenő forgalmat generáló szállítások közé, amelyek kiszűrésére a jelzőtálákat elhelyeztük. Tudomásul kell vennünk, hogy az ilyen kiszállítások városunk polgárainak érdekét szolgálják, és ezt meg kell engednünk. Ennek érdekében a jellemzően Tüzép telepek számára határozott időtamra érvényes behajtási engedélyt adtunk arra, hogy pl. az építkezésekhez a rendelt anyagot kiszállítsák (napi többszöri szállításokat figyelembe véve az eseti engedélyek kiadása nem megvalósítható). Talán furcsán hangozhat, de tesszük ezt éppen a közúthálózatunk védelme érdekében is, hiszen nem szeretnénk, ha keskeny lakóutcákban keresnék a „szabályos” útvonalakat, a környék utcáit tönkre téve. A kiadott engedélyben erre külön felhívjuk a figyelmet: csak jármű terhelésének megfelelő teherbírású utakon lehet közlekedni. A határozott időszakra szóló engedélyeken kívül általában különleges építőanyagot szállító, vagy szezonális szállításokra távoli telephelyű cég is kaphat engedélyt, azonban ők ezt mindig eseti jelleggel kérik.
A fenti feltételekkel nem rendelkező tehergépjárművek vezetői szabálysértést követnek el, amelynek ellenőrzésére a rendőrhatóság jogosult, akik önállóan és felkérésünkre is rendszeresen intézkedéseket kezdeményeznek."
A hivatalos válaszra tovább kérdéseket küldtünk az osztályvezetőnek:
- A városban folyó építkezések mennyiségéhez képest abszolút nem reális az a kamionforgalom amit napi szinten lebonyolít a Kőrösi utca és a Tanyasori út. Az ott közlekedő, a fotókon beküldött kamionokból nem derül ki, hogy hol aszfaltoznak a bankfaluban ahová a fotókon látható aszfaltozó gépet szállították, vagy hol üzemel benzinkút a bankfaluban, ahova tartályos kocsi közlekedhetett, ugyanis egyik sem a Bankfaluba hajtott be vagy a Bankfalu területéről hajtott ki?!
- Várható-e hogy a már most is rossz állapotú Kőrösi utca teherforgalmának csökkentése és a lakók jelzéseinek figyelembevétele érdekében visszavonják ezeket az engedélyeket és a jelenleginél sokkal erélyesebben lépjenek fel akár a közterület-felügyelők akár a hatóság emberei és a későbbiekre tekintettel sokkal szigorúbb feltételekkel és időszakokra adjanak ki engedélyeket?
Ellenőrzik a behajtást de ez nem oldotta meg a problémát
Szerkesztőségünk megkereste telefonon a Bács-Kiskun Megyei Rendőrfőkapitányság sajtóügyeletét az ügy kapcsán. Nyilatkozni telefonon nem akartak, azonban azt elmondták, hogy valóban van kiadva útvonalengedély a Kőrösi utcára, azonban a 2 hónappal ezelőtti lakossági panaszt követően a járőrszolgálat és a megyei kapitányság emberei is ellenőriztek már a helyszínen, ahol több tehergépjárműről is kiderült, hogy engedély nélkül hajtott be. A lakók szerint a Megyei Kapitányság minden segítséget megadna, de várják a Városüzemeltetési Osztály lépését.
Fricska Zsolt azonban nem teljesen nyugodt, ugyanis elmondása szerint elég nehezen hihető, hogy pl. egy üzemanyagot szállító tartálykocsi bármilyen indokkal itt közlekedjen, amire pedig volt már példa. A sofőrök, a lakó elmondása szerint folyamatosan fenyegetőznek. Fricska Zsolt rádiónknak elmondta, hogy az ügy kirobbantása óta már számos kamion sofőrje fenyegetőleg lépett fel vele szemben, többször a háza előtt lelassítanak és erős hangjelzéssel jelzik a jelenlétüket. A lakók egy része már feladta a küzdelmet. További probléma, hogy a sebességhatárt sokan itt sem tartják be.
Már a 2013-as Google utcaképen is egyértelműen látszik mennyire tönkrement az utca. Több helyen süllyedés, csomó kátyú
Ki fogja fizetni a károkat?
A szerkesztőségünknek megküldött fotókon jól látszik, hogy a folyamatos forgalom nem tett jót az ingatlannak sem, s bár a Tanyasori útra nincs korlátozás, ha a Kőrösi utcából végérvényesen ki lennének tiltva a nehéz járművek és sem illegálisan, sem célforgalommal nem közlekednének arra, akkor a Tanyasori út ilyen jellegű átmeneti forgalma is sokkal minimálisabb lenne.
A másik oldala a dolognak a Kőrösi utca. A Tanyasori út, az Alpári út is a Magyar Közút kezelésében van, azaz az ezzekkel kapcsolatos javítási vagy felújítási költség az övék. Nem úgy a Kőrösi utca esetében, amit Kiskunfélegyháza Város Önkormányzata készített el az ezredforduló elején. Előtte csak a Petőfi Lakótelep szélén az Arany János utcáig volt aszfaltos az utca, és csak a Kun utca - Rét utca kereszteződésig létezett, ott már földútként. A Kiskun utca - Tanyasori úti kereszteződésig tehát egy teljesen új utat építettek meg, ami így 20 év után egészen az alapjáig tönkrement. Nagy kérdés, hogy ezért a kialakult állapotért ki vállalja a felelősséget, és miből lehet majd megcsináltatni, ami egy útépítő vállalkozó becslése szerint több száz millió forintba kerülne a mostani árak mellett.
Beküldött fotó: a zajterhelés mellett nagy probléma az ingatlanok állagromlása.
Mi lenne a megoldás?
A kérdés jó, hiszen annak ellenére, hogy mostanában rendszeres a rendőri ellenőrzéstől függetlenül még most is nagy a kamionforgalom, és örökké nem fog tartani ez a célzott ellenőrzés sem, nagy valószínűséggel csak a nagyobb szigor vagy az összes meglévő engedély visszavonása oldaná meg végleg a lakók gondját. Hiába korlátozódik a meglévő engedély célforgalomra, nincs arra kapacitás, hogy ezt akár a rendőrség akár a közterület-felügyelet napi szinten kora hajnaltól késő estig ellenőrizze. Addig pedig marad a mostani helyzet, a Kőrösi utca tovább romlik - ami a közelgő téli szezon miatt nem kecsegtet túl sok jóval - az átmenő forgalom marad, ahogy a zajterhelés, és a házfalakon a repedések is egyre nagyobbak lesznek.